Virkat julpynt med Stickskolan
:: Johanna tipsar, Alla blogginlägg, Hjälp och Tips, Inspiration

En kitschig och glittrig jul med Johanna

Julpynt, en favorit i repris!

Glad 1:a advent på er; julstjärnorna åker fram, första ljuset tänds, de små barnen tindrar andaktsfullt med ögonen, mor har spisrosor på kinderna efter pepparkaksbaket, och far svär sedvanligt över den invecklade mekaniken bakom en elektrisk adventsljusstake. Förra året så blommade jag ut i en hänsynslöst kitschig och glittrig jul, och gjorde slut på 2 kg lurexgarn.

Så för er som missade förra årets julpyntsföljetong så kommer den i en allmänt glimmande anda här i repris.

Virkat julpynt med Stickskolan

1. En liten men naggande god glittrig julkula
Denna glittriga tingest är virkad i Drops Cotton-Viscose (för det glänser ju så fint…), och virknål 3mm, men vilket garn som helst funkar.

2. Virkade glittriga kändisbilder
Använd gamla vykort och bilder från svunna tider där det vimlade av änglar och små knubbiga barn med vingar. Åhå, tänkte jag och tog raskt fram saxen, här ska vi ha glitter och glamour i granen. Resultatet blev små söta (?), inramade saker med juliga budskap. Återanvänd; tidningar, kort, bokmärken, allt funkar. Enda kravet är att papperet (kortet osv..) är ganska kraftigt. Är det inte det kan man klistra fast lite stadigare kartong på.

Virkat Julpynt med Stickskolan

3. Stjärnfall
Cotton Viscose garn och virknål 2,5.
Här bjuds det på stjärnfall och silvertråd (samt en aning ståltråd som jag var tvungen att staga upp stjärna numro två med). Visserligen ett mycket litet stjärnfall, men dock. Naturligtvis var jag tvungen att förhöja stämningen ytterligare med diverse pärlor och annat krimskrams

4. Hjärta (formad med ståltråd)
De huvudsakliga ingredienserna är ståltråd, avbitare, garn och virknål. Av ståltråden klipper man lämpliga längder och virar ihop till vad man nu vill – idag blir det hjärtor små.

Å med detta önskar jag er en Glad och Glittrande God december!

//Johanna