Månadens bloggare, Barbro
Alla blogginlägg, Månadens

Månadens Bloggare, Barbro

Sysselsättning: Verksamhetsutvecklare på en statlig myndighet
Hemsida: wermland.nu/Stickning
Blogg: se hemsida
Mailadress: stickning@wermland.nu
Bakgrund: Beteendevetare som alltid sysslat med hantverk
Gillar: att hantera textil färg och form
Ogillar: människor som inte försöker komma överens
Favoritdesigner/förebild: Elizabeth Zimmermann

.
[spacer size=”5″] Månadens Bloggare 06, Barbro

Jag gillar helt enkelt att skapa med mina händer. Det har alltid varit en naturlig del av vardagen. Mina föräldrar lät mig och mina syskon få prova på att använda olika tekniker och material, ingenting var otillåtet eller omöjligt.

[spacer size=”5″] Månadens bloggare, Barbro

Vi kunde sitta hela familjen hemma i köket och göra saker av lera, mamma sydde mycket och tidigt fann min syster och jag att vi fick mycket roligare och fler klädesplagg om vi sydde dem själv. Efter att ha hållit på i många och med att göra saker med utgångspunkt i andra människors design kom jag plötsligt på att jag var så pass tekniskt kunnig att jag kunde göra min egen design. Då började jag att göra egna väskor, tröjor, vantar mössor och en massa annat. Jag lärde mig att spinna och tyckte det var roligt att kombinera ihop de olika tekniker jag behärskar. Det kunde bli en skinnkjol med överdel som hade stickade ärmar eller en väst där framdelen är av skinn och ryggstycket är av tyg som jag vävt av garn jag själv spunnit.

[spacer size=”5″] Månadens bloggare, Barbro
Visst går det att göra underkläder i ull – om man använder rätt garn. Det ska vara finfibrigt och mjukt. Då blir det bra. Dessa däremot är det ingen som vill använda utan att först ha satt på sig ett stabilt underställ. Men de är roliga.

[spacer size=”5″] När jag fick barn gjorde jag kläder och leksaker åt dem och när de blev lite större fick de bestämma själva hur kläderna skulle se ut. De fick rita och så sydde jag kläderna i tyg eller stickade tröjorna med de färger som önskades.  Små ryggsäckar i älgskinn fick de när de skulle vara med i Mulleskola. När barnen blev lite större skaffade vi angorakaniner som vi klippte och gjorde leksaker och kläder av. Varma vantar och mössor och tovade mjuka djur.

[spacer size=”5″] Månadens bloggare, Barbro
Det är roligt att göra leksaker. Den här gången gjorde jag en liten Shaun och han fick en tröja eftersom han ju har blivit klippt.

Stickning har alltid varit en stor del av mitt hantverk, det är lätt att ha med sig och kan ge lagom mycket stimulans beroende på vad man väljer att skapa. Enkla sockor är praktiska att sticka när man åker tåg eller sitter i väntrum. Komplicerade spetsstickningssjalar ger en annan glädje. Komplicerade mönster i många färger är otroligt spännande att göra en djupdykning i samtidigt som det går bra att lyssna till musik eller uppläsning av en bok.

[spacer size=”5″] Månadens bloggare, Barbro
Värmlandfår har inte världens mjukaste ull och den passar inte att ha direkt mot huden men garnet är väldigt vackert. Jag har inget emot att ha en jacka under den.

Under våren 2004 startade jag en hemsida om stickning. Då fanns nästan inga svenska bloggar om stickning och det kändes som om det kunde vara trevligt att publicera en sida om det jag tycker om och på så sätt få kontakt med andra som stickar. Vi startade också stickcafé i Karlstad under våren 2004 och sedan dess har verksamheten bara växt.

Jag har många vänner inom stickvärlden och får själv många fina intryck från andra duktiga stickerskor. Att göra egen design har blivit en naturlig del av mitt liv och nu när det är enkelt att publicera utförliga beskrivningar så känns det som en viktig del i mitt skapande. Det är tillfredsställande att kunna dela med sig och se hur andra utvecklar det som jag har beskrivit. Wermlandsvanten (pdf) är till exempel stickad av andra runt om i världen.Det är väldigt roligt när det kommer e-post med bilder på stickade alster som bygger på mina beskrivningar. En del av mina beskrivningar ligger gratis på min hemsida.

[spacer size=”5″] Månadens bloggare, Barbro

Här är en sjal i flera olika Colinette-garner. De är underbara var och en för sig och det blir inte sämre av att blanda.

Att syssla med hantverk av något slag tror jag är bra för oss, det ger stimulans av annat slag än det många av oss får på våra arbeten. Just nu håller jag på med att konstruera en tröja där man börjar att sticka från armhålan och ut, det ska bli spännande att se om det blir användbart. Garn är bra att leka med, blir det inte bra så är det bara att repa upp.

Wermlandshälsningar
//Barbro