Josefin Ekman: Månadens profil april 2011

Månadens Profil, Josefin Ekman

Sysselsättning: Journalist och författare
Blogg: www.dear-martha.com
Bakgrund: Journalist sedan 12 år tillbaka. Författare till böckerna Rockabilly – En bok om de sista romantikerna, Pyssel de luxe och Julpyssel de luxe
Gillar: Våren
Ogillar: Snöslask och kyla
Förebild: Timothy Ferriss, författare till boken ”4 timmars arbetsvecka – konsten att leva mer & jobba mindre”

[spacer size=”5″]

Josefin Ekman: Månadens profil april 2011
[spacer size=”5″] Medan många andra lämnade saxen och glitterlimmet vid pysselbordet på förskolan har jag fortsatt. I dag har pysslandet blivit ett arbete och jag har hittills hunnit skriva två pysselböcker – Pyssel de luxe (2006) och Julpyssel de luxe (2008) samt drivit en framgångsrik pysselblogg: Dear Martha, med brev på engelska till den amerikanska husmorsgurun Martha Stewart.

Så egentligen kan jag inte riktigt säga när jag började pyssla, snarare att jag aldrig har slutat. Under lågstadiet, när vi just hade lärt oss stickningens grunder på syslöjden, stickade jag små plagg till mina Barbie-dockor. De hade säkerligen varit moderna i dag, med tanke på hur korta de kjolarna och topparna var (stickning var aldrig min grej – jag försökte lägga upp så få maskor som möjligt för att bli klar med projekten så snabbt som möjligt, med de minimala storlekarna som följd).

Under högstadiet och gymnasiet övergick jag istället till sömnad. Jag sydde kläder, kuddar, väskor – you name it. Ohlssons Tyger på Sveavägen i Stockholm var min hovleverantör.

[spacer size=”5″] Josefin Ekman: Månadens profil april 2011
Hårspännet: Gjorde jag för att ha i håret på omslagsbilden till  Julpyssel de luxe. Eftersom den ändå inte syntes kom den aldrig med – blev dock en fin dekoration på julafton det året.

[spacer size=”5″] Under mina högskolestudier gick projekten alltmer bort från mjuka material, till förmån för hårdare, och i dag har jag landat på mina favoritmaterial: papper och betong. Jag syr fortfarande något pannband i fuskpälstyg, en pläd i dito tyg eller stickar en barnhalsduk med pom-pombollar emellanåt (som till Julpyssel de luxe), men det är med sax och lim som jag trivs allra bäst. Dessutom gillar jag inte att samla projekt på hög – jag menar, hur många plädar kan man ha i soffan egentligen?

[spacer size=”5″]

Varifrån inspirationen kommer har jag ingen aning om. Ofta ser jag något i en butik och tänker att ”Den där färgen/formen kan man göra något kul av!”, alternativt ”Det där kan man ju göra enkelt själv”.

[spacer size=”5″] Därför har jag allt från egengjorda doftljus och tårtfat, till shoppingblock och filttofflor hemma (vägledning till samtliga projekt hittar du i Pyssel de luxe). Det är helt enkelt bara att koppla bort shoppinginställningen i hjärnan och istället börja fundera på vad som skulle göra dig glad. Kanske är det att en solig dag stå ute på balkongen och gjuta egna krukor eller vattenbad i betong? Eller att göra egna blomsterarrangemang, en snöglob av ungarnas överblivna leksaker eller en kaka så vacker att man knappt vågar hugga in på den?

Eller så kanske du helt enkelt vill sätta tänderna i ett nytt garnprojekt? Haka i så fall på vårens stora pysseltrend och virka dig små ursöta amigurumis

[spacer size=”5″] Josefin Ekman: Månadens profil april 2011
Lucha libre: Filttofflorna är inspirerade av den mexikanska brottarkulturen luncha libre, som jag älskar. Jag sydde även ett par i vuxenstorlek, som syns på bild i boken Pyssel de luxe.

[spacer size=”20″]

You may also like...