Stickskolans julpyssel 3e advent
:: Johanna tipsar, Alla blogginlägg, Hjälp och Tips, Inspiration

Christmas roundup; 3:e advent (27 tips)

Hej, tomtegubbar, slå i…och gläns lite över sjö och strand när ni ändå håller på. Tänd några tusen juleljus också, det skadar inte.

Det är bråda dagar nu så här innan jul. Jansson ska in i ugnen, granen smyghuggas från grannens tomt, kommunens snöröjning har havererat så far har fått bråck av all snöskottning, barnen har inte sovit på tre dar, fulla av stjärnögd förväntan och mor svettas i all stillhet tillsammans med 2 miljoner andra sista-minuten-shoppare. Visst är det härligt?!

Hittills har vi gjort pepparkakshus – sonen har redan smygätit och jag har fått brännskador av smält socker; adventsstjärnorna är på plats;  hyacinterna står och doftar (dom kommer att ha blommat över lagom till jul); jag vågade mig upp på vinden och hittade faktiskt alla julsaker;

…..och en (1) (EN!) julklapp är inhandlad! Jag sliter mitt hår och lovar återigen att till nästa jul, ska klapparna banne mig inhandlas i april. Jag vågade mig in till staden härom sistens. Det var dumt. Dantes inferno är ett intet mot Drottninggatan en lördag i december.

Julen kan vara riktigt härlig, det är vackert som ett vykort ute. Alla behöver lite ledighet, och man kan åka snowracer och skidor med barnen. För att inte tala om allt julgodis. Jag kan bara inte planera. Och jag åker definitivt inte in till city igen.

Så då bestämde jag mig för att handgjorda, hemstickade julklappar är precis vad alla i min närhet önskar sig mest av allt. Vilket jag bestämmer varje år, som ni kan se i tidigare inlägg. Fast tyvärr lite för sent dock. Tjockt garn, små presenter, och framför allt snabbgjorda sådana är alltså av nöden.

Så för alla er som liksom jag har drabbats av den stora julstressen, kommer här en liten Christmas Roundup; mönster och beskrivningar på små och stora hemgjorda julklappar, till både små och stora mottagare. Beskrivningarna är hämtade från bloggar och allehanda sajter på nätet, som generöst delar med sig av sina idéer. Vissa är på svenska, andra på engelska.

Här kommer en liten Christmas Roundup; mönster och beskrivningar på små och stora hemgjorda julklappar.

1. Mössa och halsduk från Drops, stickat i Eskimo. Fort ska det gå!

2. Ännu en mössa med tillhörande halsduk från Drops.

3. Söta virkade hjärtan från José Crochet, att använda till, tja, vadsomhelst. Här som väskdekoration. Funkar som nyckelring också.

4. Stickad elefant till de minsta, från Susan B. Anderson.

5. Back in style! Happy Hanger från Dottie Angel.

6. Ännu ett mönster från Drops; virkad nalle till mannen som har allt.

7. Snabbstickad snodd från Jane Richmond.

8.  Fina halvvantar till den ivrige telefonanvändaren, mönster från Knitty.com.

9. Som ni tidigare har framgått är jag mycket för grytlappar. Den här  lilla söta saken är från RubyRed Eclectic.

julklappar, till både små och stora mottagare.

1. Tofflor till den med frusna fötter. Skrolla ner på sidan för att komma till mönstret (Scribd). Beskrivning av Nola Miller.

2. Fler stickade halvvantar. Mönster från bloggen For Making´s Sake!

3. Vem vill inte ha hemstickade disktrasor? Tjocka och bra, luktar definitivt bättre än den köpta varianten efter en tids användning. Homespun living.

4. Vem vill inte ha fler hemstickade disktrasor? MasonDixon Knitting.

5. Smygmaskvirkade tumvantar från Drops. Jag har presterat tre par en stressig kväll.

6. Återvinning! Pysselbolaget gör ljusfat av överblivna lock.

7. Yummy Scrummy Cupcakes till den näringsriktige. SandraCherryheart har stickat och delat med sig av beskrivning.

8. En till grytlapp. Från det gamla goda året 1946, av Elizabeth Mathieson.

9. Sist men inte minst en liten virkad väggblomma från Attic 24. (Den behöver naturligtvis inte hänga på väggen.)

Julen består nu inte bara av klappar. Det är även en tid för pyssel och pynt.

Om man nu har tid, alltså. Det behöver dock inte vara några stora projekt; sax, klister och papper räcker långt. Och en symaskin. Häll inte klister i symaskinen. Av egen erfarenhet vet jag att det kan leda till en något mindre julmässig stämning. Tvinga gärna barnen att vara med – det brukar bli så trevligt. Snor i nämnda klister och några små, icke alls märkbara, klipp i julduken.

Julen består nu inte bara av klappar. Det är även en tid för pyssel och pynt.

1. Litet hjärtehus att hänga i granen. Fråm Michele made me, som är en mästare på att återanvända gammalt skräp.

2. En vimpelgirlang av papper som Mykidmadethat delar med sig av. Ladda ner och klipp ut.

3. Julkula från How about orange.

4. Vik julstjärnor av till exempel tidningar, tutorial från Home by linn.

5. Gör egna julkort, TomKat Studio.

6. Knappjulgranar (vissa skulle säga julgranar av knappar…), ModernMinerals.

7. Också från Michele made me; snöflingor av gamla reklamblad.

8. Virkverket visar hur man syr en julstrumpa av lappar.

9. Julänglar av virkade dukar, som Zara har gjort.

Jag vill bara påpeka att man faktiskt inte på några villkor behöver vare sig pyssla, pynta eller påtvinga sina närmaste hemstickade julklappar – det går alldeles utmärkt att skicka efter från nätet. Typ WoW, Modern warfare 2, Barbie, ett Nintendo DS, den senaste mobilen, Playmobil gubbar…osv, osv. Förmodligen vad jag tänker ägna mig åt, efter att ha sett detta;

Celebrate the season

Njut av julen, och så en glad 3:e advent på er!

//Johanna