Jojo kan själv, sittpuffar och virk- och sticknålsetui

Bakgrund:  Diverse hantverksutbildning och lärarutbildning
Gillar:  Kolonistugan
Ogillar:  Halvfärdiga projekt
Favoritdesigner/förebild:  Alla hemmapysslare som man nu för tiden har förmånen att få läsa om och inspireras av på nätet.

Månadens profil: Jojo kan själv

Jojo kan själv bloggen började med att jag ville hitta ett enkelt sätt att visa min familj och mina vänner som inte bodde i närheten vad det var jag pysslade med hela dagarna. Som nybliven förälder till en nöjd och skönsovande bebis hade jag väldigt gott om tid att just pyssla, med både det ena och det andra.

Med en far som är gitarrbyggare, en mor som är keramiker och en syster som är fotograf så kan man kanske säga att det är något som ligger i familjen. Jag har, så länge jag kan minnas alltid ägnat all min lediga tid åt att pyssla med allt ifrån stickning och virkning till att sylta och safta. När jag ser något som jag tycker är fint i tidningar eller på nätet så tänker jag ofta att det där borde jag ju kunna göra själv och så testar jag. Med lite envishet och förmåga att improvisera så brukar det faktiskt funka till slut.

Jojo kan själv, Stickade raggsockor
Stickade raggsockor

Även om jag inte är hantverkare till yrket idag så har jag några olika hantverksutbildningar i bagaget. När jag skulle välja program till gymnasiet fick jag höra från skolan att man borde välja ”samhälle” eller ”natur” om man ”vill bli något” och kunna läsa vidare. Men mina föräldrar däremot tyckte att jag skulle välja det som jag tyckte verkade roligt och som jag hade ett intresse av. De har alltid uppmuntrat mig och min syster till att man faktiskt kan göra och bli vad man vill. Så med gott stöd från föräldrarna valde jag att gå estetiskprogram med inriktning på konst och formgivning. Under de tre åren riktade jag in mig på trä och metallslöjd. Där fick jag möjligheten att testa att snickra möbler, svarva och att göra smycken.

Jojo kan själv, sylt och saft
Sylt och saft

Mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig och min syster till att man faktiskt kan göra och bli vad man vill.

Efter gymnasiet sökte jag lite olika snickeriutbildningar och mest på skoj sökte jag in till Orrefors glasblåsarutbildning. När jag fick antagningsbeskedet att jag kommit in i Orrefors kunde jag inte annat än att tacka ja. Första året blåste jag glas och andra året slipade jag nästan enbart.

Jag gillar när det blir lite enformigt och monotont. Glasslipning hade alla dessa ingredienser. Att slipa 120 vinglas med exakt samma mönster tilltalade mig verkligen. Men efter de två åren kände jag att jag ville prova på andra material och sökte då lite olika textilutbildningar.

Jojo kan själv, tapetserat skåp
Tapetserat skåp

Jag älskar jag att sitta och bläddra i gamla beskrivningar till både virk- och stickmönster och drar mig aldrig för att pröva något som ser fint eller roligt ut.

När jag började på Östra Grevie folkhögskolas textilutbildning hade jag redan innan fått för mig att jag skulle älska att väva och mycket riktigt, det gjorde jag! Jag blev som besatt. Att sitta och trä tråd för tråd och att skicka skytteln fram och tillbaka dagarna i ända för att bilda det ena mönstret mer fantastiskt än det andra var helt underbart. Jag drömmer fortfarande om att få sätta ihop mina vävstolar som nu står som ett plock och pinn i källaren. Men vävstol i en lägenhet är inte det mest praktiska redskapet. Det i sig gjorde att jag letade efter andra sätt att arbeta med händerna som kanske var lite mer portabelt och inte förde så mycket väsen. Det var då jag började sticka och virka.
[spacer size=”5″] Jojo kan själv, virkat kakkalas och hemgjord glass
Hemgjord glass och virkat kakkalas

Att sticka och virka har jag lärt mig främst genom att bara testa mig fram. Det är först nu härom året som jag började kunna följa riktiga stickbeskrivningar. Nu älskar jag att sitta och bläddra i gamla beskrivningar till både virk- och stickmönster och drar mig aldrig för att pröva något som ser fint eller roligt ut.

Jag letar ofta efter beskrivningar på saker på nätet och det är väl en av de största anledningarna till att jag bloggar idag. Jag vill gärna dela med mig av beskrivningar av de saker som jag gör och uppmuntra andra att pyssla själva. Eftersom att jag tycker att det är lättare att förstå beskrivningar där bilder är kombinerade med text försöker jag att göra mina beskrivningar precis så.

Jojo kan själv, sittpuffar och virk- och sticknålsetui
Sittpuffar och virk- och sticknålsetui

Jag har aldrig haft ambitionen att livnära mig på mitt hantverk utan har det mer än gärna som min hobby och alla saker jag gör, gör jag för det mesta till mig själv.

Av just den anledningen valde jag att inte fortsätta med hantverksutbildningar utan sökte mig till lärarutbildningen. Idag arbetar jag som förskolechef och förskollärare på ett litet föräldrakooperativ och älskar att tillbringa dagarna med vetgiriga, nyfika och outtröttliga barn.

Nu har jag två små barn här hemma, arbetar heltid, nybliven koloniägare och har inte fullt lika mycket tid att ägna åt pysslandet, men det finns ju inget bättre än att krypa upp i soffan en höstkväll med ett härligt stickprojekt.