Maria Jäger: Månadens Designer

Yrke: Driver muchis.se, stickdesigner
Bakgrund:
Frilansande Originalare, Shiatsuterapeut
Gillar: Komma på nya roliga idéer i alla former
Ogillar: Trångsynthet
Favoritdesigner/förebild: Alla som vågar stå för sin egen stil

[spacer size=”5″] .Maria Jäger: Månadens Designer
[spacer size=”5″] Jag känner mig ”lyckligt lottad” som ganska sent i livet fått möjlighet att arbeta med det som jag verkligen tycker om och blir uppriktigt inspirerad av. Garn är ett fantastiskt material och favoriter är tjocka garner….mjuka tjocka, gosiga härliga garner i alla former.
[spacer size=”5″] Materialet ska tala för sig själv, därför är garn kvaliteten väldigt viktig eller nästan allt, det är där känslan kommer in och är för mig en nödvändighet för att känna inspiration. Jag gillar det enkla, lite råa avskalade men med stor känsla för kvaliteten.

Design Uppdrag från Femina

Jag vill också uppmuntra de som vill sticka men inte tror sig kunna. Den tanken har funnits med från första början. Jag vill att fler ska upptäcka hur kul eller tillfredsställande utan att låta alltför korrekt det är att faktiskt skapa genom stickning. Det är lätt för mig då jag var där själv för inte så länge sedan. Jag ser det som en fördel att kunna se med de ”ögonen”. Att ta fram enklare mönster i tjockare garner fast ändå med design, vilket kan vara något så enkelt som asymmetri, är mitt sätt att bidra till det.

Det är något väldigt speciellt att forma med tjocka garner….jag tycker om på det sätt som tjocka garner framträder i många sticktekniker så enkla som rätstickning, så enkelt, men så snyggt.

Det är ingen mission men en ärlig uppmuntran att andra kanske kan upptäcka det jag har gjort! För jag tror verkligen att sticka är mer än bara sticka. Jag tycker Karin Holmberg som är brodös beskriver det där väldigt bra, ”att man kommer in i den där speciella världen” medan man jobbar….det är samma sak med stickning. De monotona rörelserna, man blir avslappnad och förlorar sig i tid och rum, man ser arbetet växa fram och man blir stolt och tillfredsställd på ett mysigt sätt. Du måste pröva.

KnitKits: Samarbete med designer Erica Laurell

[spacer size=”5″] Med det sagt så tillhör jag alltså inte någon ”tradition”. Inte i den bemärkelsen. Jag känner mig istället som en av alla grenarna i trädet. Allt hör ihop. Jag har dock en djup respekt för den kunskap som många i branschen besitter, bl a min lärare Karin Kahlund på Handarbetarnas Vänner. En otrolig entusiast och en otrolig bärare av våra svenska sticktraditioner. Det är viktigt att det finns en Karin, att det finns många som Karin. Som förvaltar vår kultur, för det är precis vad de gör. Men det är också viktigt med en Agneta Söderberg, en vän till mig som blandar denna kultur med egna nya idéer. Och resultatet är enastående!

[spacer size=”5″]

[spacer size=”5″] Ett annat sätt att bidra och som jag är mäkta stolt över är att jag tillsammans med Lena Ringstad nu driver denna sajten stickskolan.se. Jag ville dra igång den redan när jag startade mitt företag Muchis som sålt garner och Knitkits på nätet sedan 2008. Jag ville ha en riktigt bra support för mina kunder. Men först nu gick det att förverkliga och vi tror den kommer att bli en helt ny mötesplats på nätet. För de som vill lära sig sticka men lika mycket för de som redan kan. Massor av tips, idéer, artiklar och mycket annat utlovas! Det känns oerhört roligt och spännande.

[spacer size=”5″] Maria Jäger: Månadens Designer
Design Uppdrag från Femina.

Det som gör mig extra glad är att jag nu ges möjlighet att nosa upp (vilket jag älskar!) våra stickentusiaster, inspiratörer i alla former, bloggare som generöst delar med sig, kända och okända. Förhoppningsvis träffar jag på några män för det vore jättekul att lyfta fram just dom. Rackarns orättvist tycker jag att det fortfarande inte är helt rumsrent att sticka som heteroman. För 25 år sedan höjde man på ögonbrynen en smula när man såg en man dra barnvagn. Idag reagerar ingen. Det handlar bara om exponering.

Så det ska jag försöka att bidra med. Mission: Hitta männen. Jag behöver dock all hjälp jag kan få, så har du ett tips så hör av dig, du är varmt välkommen.

[spacer size=”5″] Maria Jäger: Månadens Designer
Samarbete med tidigare kläddesigner e.yanagisawa, som resulterade i en linje mönster åt Muchis. Foto: Sven Prim[spacer size=”5″]

Att hitta samarbeten är ett annat intresse jag har. Samarbeten av alla olika slag. Det gör mig glad och det gör mig inspirerad. Jag är mer av sorten, ”Ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir”. Det har bidragit till samarbeten med tidningar, leverantörer, PR folk, kurskompisar och många fler. Men jag tycker också om att samla ihop folk i största allmänhet, som den fårhund jag är. Fråga mina grannar! Men mer professionellt ”tussar” jag gärna ihop folk, ser möjligheter till nya konstellationer, nya samarbetsformer. Där blir jag mer en ”samarbetsdesigner” kan man säga.

Framtiden ser ljus ut. Jag har ett större Knitkits projekt på gång, det blir mycket sticka i sommar! Troligtvis en hel del i den nya gungstolen jag har köpt som ska placeras på altanen så jag samtidigt kan se ut över vyerna, känna doften av saliva och höra bzzzz från biodlingarna.

[spacer size=”20″]

You may also like...