Månadens profil: Sanna T Sköld

Yrke: Ekonom och textillärare
Blogg: sannstick.blogspot.com

Månadens profil Sanna T Sköld

Jag heter Susanna Thors Sköld, men alla kallar mig Sanna (även jag själv). Jag är en 45-årig dalkulla som efter utflykter till Västerbotten, Skåne, Belgien och Östergötland hamnat i Sandviken där jag jobbar som textillärare och egen företagare inom stickning.

Jag började min stickningsbana som barn med aviga och räta maskor vid ca 5 års ålder, men det blev inte så mycket mera förrän gymnasiet så jag blev nog intresserad av stickning mera trots än tack vare skolans ”syslöjd”. Vid denna tidpunkt hade jag bestämt mig för att lära mig sticka hålmönster. Intresset för stickning och dess olika tekniker har hållit i sig sedan dess.

Senare ville jag kombinera mitt textila intresse med att undervisa så jag gick textillärareutbildningen i Umeå. Under denna tid fick jag möjlighet att lära mig tvåändssticka och det blev en favorit som stannat kvar sedan dess. Kanske inte så konstigt eftersom min uppväxt tillbringade jag i Falun och tvåändsstickning har alltid varit stort i Dalarna. Min uppsats handlade också om stickning och där fick jag möjlighet att intervjua flera olika stickdesigners om deras inspiration som i sin tur blev min inspiration.

Månadens profil: Sanna T Sköld
Nellie – sockor med spetsmönster

Efter denna utbildning har mitt intresse för stickning bara ökat med åren. Jag är en mycket återkommande elev på HV (handarbetets vänner) i Stockholm (Sveriges bästa stickutbildning helt klart). Jag började som elev för Britt-Marie Christoffersson under några år och fortsatte några år senare att gå kurser för Karin Kahnlund. Det är alltid roligt att lära sig nya saker och varje lärare har alltid något nytt att komma med även om kursen råkar han samma namn. Från och med i år har jag också fått förmånen att börja som lärare på HV och jag har för närvarande två härliga grupper i grundkurs för stickning.

Under årens lopp har jag skapat mig tre stora specialintressen inom stickningen, tvåändstickning, spetssjalsstickning och så sockstickning.

För alla dessa tre områden har jag också lagt en hel del krut att skapa egna mönster, både för försäljning och som inspiration för andra.

Intresset för tvåändssticknings väcktes på allvar till liv när jag var med på en veckas kurs på Sätergläntan i Insjön. Den gav mig tid att få sitta och sticka och komma in i tekniken ordentligt, vilket är vikigt eftersom tvåändsstickning kan vara lite långsamt i början, men resultatet blir desto bättre. Efter den kursen har det blivit HV:s tvåändsstickningskurs på ett läsår också och desto mer man lär sig ju mer vill man lära sig och ser att man har mycket kvar att lära sig.

Sanna T Sköld: spetssjal i alpacka och silke
Beatrice spetssjal i alpacka och silke

I Stockholm finns en grupp vilken jag är med i som heter Vantmakarna. Vi vill främja stickningen och finna nya vägar och inspirera varandra i stickning. Vi har en del utställningar och jag har varit med på tre stycken nu. Nu senast hade vi utställning i oktober 2010.

2006 startade jag mitt företag Sannsticks och året efter började jag med min första webbshop på nätet.

Här säljer jag garner, sticketuier och mönster. Jag fokuserar på lite bättre garner för spets-, sock- och tvåändsstickning och de flesta av mina garner är numera handfärgade. Jag jobbar också med en del stickevent tillsammans med Uppstickaren/Karin Kahnlund. Det brukar bli ett event ungefär vartannat år, gärna med Dala-tema. 2007 anordnade vi också den nationella stickstämman för stickintresserade i Leksand med över 100 deltagare.

Halsduk stickade i sockgarn med flätor och tåändsstickade vantar med mönster
Halsduk stickade i sockgarn med flätor / Sally – Tvåändssvantar med mönster och två färger

Stickning och IT har alltid varit ett annat stort intresse för mig. För 10 år sedan började jag designa mönster med hjälp av den första generationens stickprogram för PC och jag har sedan successivt börjat nyttja internet som säljkanal och kontaktlänk. Jag startade min webbshop 2007, min blogg 2008 och jag har också varit medlem i världens största ”stick community” Ravlery sedan det startade och nu är vi över en miljon medlemmar. Jag ser stora möjligheter att utnyttja internet för att sprida stickningsintresset och för att skapa nya kontakter runt om i ”stickvärlden”.

Stickning för mig är ett intresse, en passion och numera mera och mer ett yrke och jag är väldigt glad att kunna kombinera allt i ett. Jag brinner för att sprida stimulerande stickning och kvalitetsgarner till min omgivning. Att man sedan kanske kan tjäna pengar på sin passion, det är bara en bonus.

//Sanna

You may also like...